حقوق تجارت
اکبر محمودی؛ سیامک قیاسی
چکیده
تضمین کیفیت کالا، تعهد دادن عرضهکننده یا شخص ثالث به وجود وصف یا اوصاف مطلوبی در کالای مصرفی در مدت زمان معین برای مصرفکننده است. فسخ برهم زدن قراراد از جانب یک طرف قرارداد بعد از انعقاد قرارداد است. فسخ قرارداد به دلایل قانونی یا توسط تضمینگیرنده رابطه حقوقی میان دو طرف را زائل میکند و آن دو دیگر تعهد و مسؤولیتی نسبت بههم ...
بیشتر
تضمین کیفیت کالا، تعهد دادن عرضهکننده یا شخص ثالث به وجود وصف یا اوصاف مطلوبی در کالای مصرفی در مدت زمان معین برای مصرفکننده است. فسخ برهم زدن قراراد از جانب یک طرف قرارداد بعد از انعقاد قرارداد است. فسخ قرارداد به دلایل قانونی یا توسط تضمینگیرنده رابطه حقوقی میان دو طرف را زائل میکند و آن دو دیگر تعهد و مسؤولیتی نسبت بههم نخواهند داشت. فسخ قرارداد در تضمین کیفیت کالا به عنوان ضمانت اجرا و جبران خسارت متعهد له کارایی لازم را برای تضمینگیرنده بهدنبال دارد. در نظام حقوقی اروپا و گاهی در فقه امامیه و نظام حقوقی ایران، حق فسخ قرارداد در تضمین کیفیت کالا بهسبب عواملی مانند عدم انطباق اساسی در کالای جزئی، علم تضمینگیرنده به عدم اجرای اساسی قرارداد توسط تضمینکننده، تأخیر تضمینکننده در اجرای تعهدات خویش، اشتباه تضمینگیرنده، بیدقتی تضمینکننده در اظهارات، تدلیس تضمینکننده نسبت به تضمینگیرنده، عدم رؤیت کالا توسط تضمینگیرنده و اقدام نکردن عرضهکننده به تضمین برای مصرفکننده ایجاد میشود. در صورت تحقق حق فسخ قرارداد برای تضمینگیرنده، باید در مدت زمان قانونی و عرفی اخطاریه فسخ را به طرف مقابل اعلام نماید. خودداری تضمینگیرنده از فسخ در این مدت با وجود علم به آن از نگاه عقلاء و عرف بهمنزله انصراف از حق و مسقط حق است. در کالای بسیط و جزئی که قابلیت تعمیر یا تعویض وجود ندارد امکان فسخ بخشی از قرارداد برای تضمینگیرنده وجود دارد.